Nu formligen haglar nyheterna in i grekvärlden, så jag känner mig nödgad att göra en resumé, istället för att gå djupare in på enstaka nyheter.

1. Sture Linnérs bok om Pindaros poesi kom äntligen till min brevlåda igår (havsbilden blev till slut omslagsbild) — det lilla jag hann läsa i går kväll såg mycket lovande ut. (Parentetiskt måste det också nämnas att jag tydligen nätt och jämt undgick att bli konkurrent med SL; enligt Svensk Forms Ewa Kumlin var han precis i färd med att starta en egen blogue…)

2. Vidare om Pindaros: lagerstatusen på Ingvar Björkesons Pindarosöversättnings andra del (Nemeiska och isthmiska oden, Fragment) ändrades precis till ”leveransklar” hos nätbokhandeln. Som tidigare sagt, jag är mycket spänd på i vilken omfattning paianerna och dithyramberna blivit översatta.

"Dimitrios Iordanoglous nytolkning av Iliaden visar ingen som helst vördnad mot 'originalet'. Spjuten har bytts ut mot Glockpistoler, sköldarna mot skottsäkra västar, den högstämda hexametern mot knackig förortsprosa. Det enda som egentligen är sig likt är själva storyn."

3. Vidare om aktuella böcker: i dagarna publiceras en ny bok av Dimitrios Iordanoglou, som alltjämt är aktuell med Antiken by night: ”Iliaden — en cover”. Jag planerar att ge den en närmare presentation vid ett senare tillfälle; till dess kan jag säga så mycket att jag tror att boken har potential att bli en sorts ”vattendelare”. Materialet läggs delvis fram på ett seminarium i Uppsala på tisdag. Önskar jag kunde vara där! Här bjuder jag på inledningen:

Bok 1: ”Beefen”
Psykbrytet. Vilken jävla story. Den om Akilles psykbryt. Som sabbade allt för grekerna. Som skickade så många krigarskallar rätt ner i helvetet och dukade upp deras döda kroppar som värsta Nobelmiddan åt hundar och fåglar. Och Zeus plan gick i lås. Dom gick åt varsitt håll. Fiender nu: krigsherren Agamemnon och Akilles. Proffset.

4. Vidare om Uppsala: tillsättningen av professuren i grekiska är i princip klar. En säker källa säger att Ingela Nilsson kommer att erbjudas detta tunga och stolta uppdrag. Om IN väljer att tillträda posten kommer samtliga fyra universitet som erbjuder ämnet att ha kvinnliga professorer: Karin Blomqvist i Lund, Eva-Carin Gerö i Stockholm och Karin Hult i Göteborg. Utveckling kan rimligen kallas spektakulär, då ECG för bara ett par år sedan blev landets första kvinnliga professor i grekiska.

5. Vidare om Lund och Karin Blomqvist: under ”Humanist- och Teologdagarna” den 16 april (9.15-10.00, Hörsalen, SOL) kan man höra just KB tala om Lukianos och Plutarchos under rubriken ”Att resa till månen — sannfärdiga berättelser från antiken”. (Program i pdf.)  Önskar jag kunde vara där! II

6. Vidare med utgångspunkt i Skåne: NRK ringde tidigare idag och ville snakka om den nya Clash of the Titans-filmen som har premiär nästa vecka. De hade fått nys om mig via min grej i Sydsvenskan häromsistens och tänkte sig en intervju i norsk radio. Dessvärre verkar det hela falla på att jag missar pressvisningarna både i Stockholm och Oslo. Typiskt!