Tröjan finns även som t-shirt, både för "dam" och "herr"

Tröjan finns även som t-shirt, i både dam- och herrmodell

I samband med att olika aktörer inom ”handeln” i dagarna avslöjar vad de kallar årets julklapp vill jag passa på att ge mitt förslag, jag också. Vad sägs om en omtvistad klassiker: ett mjukt paket? Budskapet kunde väl inte vara klarare – eller? Man måste bara bestämma sig för vilket som väger tyngst, text eller bild, vilket kanske inte är alldeles lätt. Den svårsmälta och provocerande inkongruensen dem emellan skapar å andra sidan en spänning i tröjan – och så är det ju kul. Man kan lugnt säga att jag vet vad jag önskar mig i julklapp.

Det finns dessutom en koppling mellan unionsgösen och Grekland, även om den inte är alldeles uppenbar. Slutet på det ottomanska herraväldet över Grekland i början av 1800-talet föregicks av det grekiska frihetskriget. I denna kamp engagerade sig även en del icke-greker, bland andra den brittiska poeten Lord Byron. Dennes insatser var betydande och hans popularitet likaså; hade han inte omkommit av sjukdom, kunde denne engelsman ha blivit det självständiga Greklands förste kung (vilket istället den minst sagt misslyckade prins Otto från Bayern blev). Lord Byron betraktas idag som en nationalhjälte och hedras med en egen gata i flera grekiska städer; Athens Odos Vironos ligger precis vid foten av Akropolis, i stadsdelen Plaka.

Byrons nära vän Percy Bysshe Shelley, även han engelsman, var i sin tur den som i filhellensk yra formulerade den berömda sentensen ”We are all Greeks!”, som fortsätter ”Our laws, our literature, our religion, our arts, have their root in Greece.” Den amerikanske presidenten Clinton drog sig inte för att slå på den stora trumman i samband med ett Greklandsbesök.

We are all Greeks! We are all Greeks, not because of monuments and memories, but because what began here two-and-a-half thousand years ago, has at last, after all the bloody struggles of the 20th century, been embraced all around the world.

Några år senare skickade en vän till mig ett vykort från Zakynthos undertecknat med en variant på de berömda orden, som jag sedermera gjorde till denna blogues underrubrik – den är helt enkelt för bra för att behålla för sig själv. Att även andra har varit inne på samma spår gör inte saken sämre.

greece

"Here's the funny thing. Even though we put this description on here explaining that we know that's not the flag for Greece and that's the joke, we'll still get about two or three emails a week telling us that we're idiots for mixing up countries." (BustedTees.com/Greece)