Sofistikerad och elegant? Besök det eviga Delfi, ”Moder jords livmoder”, och kör genom den kosmopolitiska byn Arahova.

Jag tappade hakan fullständigt när jag såg den senaste i raden av helsidesannonser från Grekiska statens turistbyrå (den här gången på sidan 3 i SvD:s TV-bilaga 16-22 maj). Livmoder?! Mig veterligen kallas Delfi för ”världens navel”, efter den gamla sagan om att Zeus lät två örnar flyga mot varandra från världens ändar. Dessa lär ha mötts just över Delfi, som således fick status av världens mittpunkt. Att denna omphalos, som navel heter på grekiska, har fått massiva new age-associationer förstod jag för övrigt för ett par år sedan när jag använde det som namn på min hemsida. Jag fick sluta med det tämligen omgående.

Delphi University and Spiritual Center påstår visserligen att delphi betyder ”spiritual womb”; man skulle dock kunna säga att det inte är en alldeles okontroversiell uppfattning. Däremot stämmer det att båda ord börjar på samma fyra bokstäver, vilket bland annat har legat till grund för teorin att man dyrkat Gaia, eller Jorden, där.

I vilket fall som helst är det sjukt roligt att Turistdepartementet i Grekland vill associera sofistikering och elegans med en livmoderkult. En enkel google-sökning på ”moder jords livmoder” sänder en rakt ut bland Nordamerikas indianer, vars svetthyddeceremonier visserligen verkar vara spännande och helt säkert oförglömliga, men rebirthing kan väl ändå inte kallas elegant? Förresten är Arahova, åtminstone när jag var där senast, snarare en genomfartsort och ett turiststopp (precis som det moderna Delfi) än en ”kosmopolitisk by”. Byn är däremot berömd för sina handvävda mattor.

Det knepigaste av allt med stora turistnationers reklamkampanjer är nog ändå de sannolikt oönskade konsekvenser deras stora omfattning kan få; i det här fallet rör det sig om en internationell kampanj översatt till de olika målländernas språk. Just genom att försöka passa så många som möjligt riskerar man istället att bli så opersonlig, eller som i det här fallet direkt konstig, att ingen känner sig särskilt lockad.